Thursday, August 13, 2009

virus A , h1n1

Argh!!!h1n1 dah serang sklh aku...sklh terpaksa ditutup..huwaa..sume student skllh aku terseyum bial dpt tau sklh ditutup..ye la mana x nya cuti..sape yg x suka..tp nnti cnfrm kene ganti smla..tue yg x sukanya..so far,alhamdullilah aku terselamat dari penykt selseme babi..
bak kata org tua minx simpang malaikat 44 la...sian babi dpt name..kengkawan aku slalu mrh kat babi "babi punya babi" tue la yg slalu disebut..sian kat babi dipersalahkan.....pnyk nie bukan je berpunca dr babi jer sbnrnya...dgn pengetahuan yg serba sedikit yg ak tau biar ak cuba terangkan tentg h1n1 nie
  • infulenza h1n1 ini adlh sejenis pnykit berjangkit yang disebabkan oleh sjns virus baru.virus nie terhasil dari mutasi gene virus influenza babi,burung dan manusia.
  • maklumat yg ada pada masa ini menunjukkan bhwa kes yang terawal dijangkiti virus ini dilaporkan dari mexico dan amerika syarikat pada april 2009 dan tlh menular ke ngra2 lain.
  • gejala awl penykit ini adlh mirip selesema sprti demam,batuk dan kadang2 muntah2 @ cirit birit
  • ia boleh berjangkit bila pesakit batuk @ bersin . titisan cecair pernafasan yg keluar akn terkena tgn pesakit , permukaan @ tersebar ke udara.seterusnya , seseorang akan berjangkit sama ada melalui pernafasan , sentuhan dgn tgn pesakit @ menyentuh permukaan yang tercemar dgn titisan cecair pesakit.
  • selagi mereka mempunyai gejala pnykit ini , biasanya hingga 7 hari dr tarikh mula mengalami gejala penyakit ini.kanak2 blh menyebarkan pnykt ini bg tempoh yg lbh lama.

No comments:

Post a Comment